Video Titel: Deming 95/5 regel

 Indhold: Deming 95/5 regel kort fortalt.
Deming havde svært ved at overbevise sine amerikanske landsmænd om at kvalitetsproblemer ofte kunne relateres til det system som medarbejderne var anbragt i, og ikke medarbejdernes skyld.

 Længde: 3 min

 Underviser: Civilingeniør Niels Fester. Niels har 30 års erfaring med Lean. Uddannet på DTU og Harvard Business School. Har studeret Lean i USA og Japan og har været fagansvarlig for Diplom-uddannelsernes Six Sigma og Lean Uddannelser.

deming 95-5 regel

Demings 95-5% regel siger, at 95% af kvalitetsproblemer kan relateret til det system som vi sætter medarbejderen ind i. Kun 5% af fejl og kvalitetsproblemer kan relateres til medarbejderens “skyld” eller uansvarlig opgaveløsning. Demings point var, at når vi arbejder med forbedringer, så fokuser på systemet, ikke på mennesket.

Deming var meget opmærksom på, at 95% af fejl og kvalitetsproblemer kunne relateres til systemiske årsager. Kun i 5% kunne fejl eller kvalitets problemer henføres til medarbejder sjusk eller uansvarlighed.

Deming 95/5 reglen er uvidenskabelig, og ikke underbygget af redelig forskning. Ikke desto mindre stemmer det godt overens med de erfaringer man gør sig når man har en lang karriere bag sig.

Hvad kan Deming 95/5 regel bruges til?

Det minder os om, at vi som ledere skal rette fokus på systemet for at finde løsninger, og ikke søge at placere skyld eller ansvar hos medarbejderen. Du kan lære mere om Deming 95/5 på akademiets Lean kurser.

Andre gik til

Andre så også

Hvad er Gemba?

Problemer er skatte

5S og Lean

Kaizen

Flow

Lean principper

Lean certificering

Spild

Standard arbejde

Procesforbedringer

Vores kurser

N Undervisere uddannet i Japan
N Certificering inkluderet
N Fleksible kursus datoer
N Online Lean kursus materiale
N Tilknyttet ERFA netværk

Spørgsmål og kommentarer

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Andre læser også

Hvad er lean?

Gemba

Værdistrømme og flow

Kaizen

PDCA-cirklen