Video Titel: Deming 95/5 regel
Deming havde svært ved at overbevise sine amerikanske landsmænd om at kvalitetsproblemer ofte kunne relateres til det system som medarbejderne var anbragt i, og ikke medarbejdernes skyld.
Længde: 3 min
Underviser: Civilingeniør Niels Fester. Niels har 30 års erfaring med Lean. Uddannet på DTU og Harvard Business School. Har studeret Lean i USA og Japan og har været fagansvarlig for Diplom-uddannelsernes Six Sigma og Lean Uddannelser.
deming 95-5 regel
Demings 95-5% regel siger, at 95% af kvalitetsproblemer kan relateret til det system som vi sætter medarbejderen ind i. Kun 5% af fejl og kvalitetsproblemer kan relateres til medarbejderens “skyld” eller uansvarlig opgaveløsning. Demings point var, at når vi arbejder med forbedringer, så fokuser på systemet, ikke på mennesket.
Deming var meget opmærksom på, at 95% af fejl og kvalitetsproblemer kunne relateres til systemiske årsager. Kun i 5% kunne fejl eller kvalitets problemer henføres til medarbejder sjusk eller uansvarlighed.
Deming 95/5 reglen er uvidenskabelig, og ikke underbygget af redelig forskning. Ikke desto mindre stemmer det godt overens med de erfaringer man gør sig når man har en lang karriere bag sig.
Hvad kan Deming 95/5 regel bruges til?
Det minder os om, at vi som ledere skal rette fokus på systemet for at finde løsninger, og ikke søge at placere skyld eller ansvar hos medarbejderen. Du kan lære mere om Deming 95/5 på akademiets Lean kurser.
Andre gik til
Andre så også
Hvad er Gemba?
Problemer er skatte
5S og Lean
Kaizen
Flow
Lean principper
Lean certificering
Spild
Standard arbejde
Procesforbedringer
Vores kurser
Certificering inkluderet
Fleksible kursus datoer
Online Lean kursus materiale
Tilknyttet ERFA netværk
0 kommentarer