Scrum roller
Der er 3 veldefinerede roller i Scrum rammeværket. Du kan lære om dem på Scrum Master uddannelsen, eller du får her en kortfattet forklaring om rollernes opgaver:
- Scrum Master
- Product Owner
- Teamet
Scrum Master rollen
Rollen har ansvaret for at få SCRUM til at virke efter hensigten i organisationen. Og er samtidig ansvarlig for løbende at forbedre og fjerne hindringer for både teamet og Product Owneren. Han er en “Servant Leader”, der har til opgave at få tingene til at ske. Læs mere om Scrum Master her. Lær det på Scrum Master uddannelsen eller Se Scrum Master kursus.
Product Owner rollen
Product Owner rollen er kundens repræsentant i udviklingsorganisationen, og rollen har 2 vigtige fokusområder:
- Planlægge aktiviteter som udarbejdelse af Produkt Vision, Produkt Roadmap og Releaseplan
- Prioritere og vedligeholde Produkt Backlog, Sprint planlægning samt gennemførelse af Sprint Review.
Product Owner skaber værdi og motiverer brugerne gennem løbende leverencer af værdiskabende funktionalitet. Product Owner er forretningens repræsentant i projektet og bør komme fra forretningen. Efter et Scrum Master kursus vil det være naturligt at fortsætte med et Scrum Product Owner kursus som det næste.
Team rollen
Teamet (developers) udgøres optimalt af 3-9 personer. Teamet tager ansvar for at udføre arbejdet i projektet. Teamet er selfmanaging, tværfunktionelt og har ideelt set de færdigheder og kompetencer, der er brug for, for at producere de ting, der er beskrevet i Product Backloggen.