Empathy Mapping

5 Vigtige om Empathy Mapping

 

Empathy mapping er et værktøj, der hjælper dig med at forstå, hvordan en bruger tænker og føler om deres oplevelse. Det hjælper dig med at komme ind i brugerens hoved, så du bedre kan forstå, hvad de har brug for fra dit produkt eller din tjeneste.

1. Hvorfor bruge Empathy Mapping?

I en perfekt verden ville alle virksomheder have en overflod af ressourcer. Du ville have al tid i verden til at lave markedsundersøgelser og forstå dine brugeres behov og præferencer. Du ville have et uendeligt marketingbudget, så du kunne nå dine brugere på den måde, de gerne vil nås på. Og dit tekniske team ville have al den tid og alle de penge, de har brug for, til at sikre, at dit websted eller din app kører problemfrit for alle dine brugere.

Men i virkeligheden har de fleste virksomheder ikke nogen af disse ting. Faktisk er de fleste virksomheder som mange menneskers husholdninger: Der er aldrig penge eller tid nok til at gå rundt.

Derfor er Empaty Mapping så vigtig – den giver dig mulighed for at få et solidt greb om, hvordan dine brugere tænker og føler, uden at det går ud over dit budget eller optager for meget af dit teams tid.

Empaty Mapping er en metode i Design Thinking, der hjælper dig med at forstå dine brugere og deres behov, så du kan udvikle produkter, tjenester og oplevelser, der virkelig opfylder deres behov. I sin kerne handler Empathy Mapping om at være i stand til at forstå dine brugeres behov, uanset om disse behov bliver opfyldt eller ej.

2. Hvad er Empathy Mapping?

Et Empathy map er et værktøj, der hjælper dig med at “gå i dine kunders sko”. Det giver dig mulighed for at sætte dig i deres sted et øjeblik, så du bedre kan forstå, hvad de har brug for, hvad de tænker, og hvordan de har det. Det ultimative mål med et Empathy map er at få en grundig forståelse af din kunde, så du kan skabe løsninger, der løser deres problemer, opfylder deres behov og gør dem tilfredse.

Den bruges typisk sammen med andre Design Thinking værktøjer, såsom personas og kundevejledningsoversigter. Selv om det kan være et nyttigt værktøj for alle designere, der forsøger at komme ind i hovedet på deres brugere, fungerer Empathy Mapping især godt for teams, der ønsker at forbedre deres samarbejde og kommunikation.

For dem, der ikke er bekendt med teknikken, er Empathy Mapping baseret på en simpel observation: Brugere består af mange forskellige dele. En bruger er måske en medarbejder i en virksomhed, der bruger et stykke software til at udføre sit arbejde. En anden bruger er måske hjemme hos sin ægtefælle og børn og tjekker sin e-mail på sin telefon, mens de venter på pizzaen. En anden bruger sidder måske hos lægen og overvejer, om han skal opdatere den nyeste version af iTunes, inden han tager tilbage på arbejde.

Empathy mapping hjælper dig med at omdanne disse observationer til brugbar indsigt ved at sætte dig i brugerens sted. Ved at stille spørgsmål som “Hvad ser de?” og “Hvad føler de?” og “Hvad tænker de?” kan du begynde at forstå, hvad der får dem til at ticke som enkeltpersoner – og derefter bruge disse oplysninger til at skabe mere velinformerede produkter.

For eksempel: En kvinde ved navn Sue har problemer med at sove.

Hun tænker måske “Jeg har for meget at tænke på”

Hun føler sig “stresset”.

Hun siger måske “Jeg ville ønske, at jeg bare kunne slappe af”

Hun tager et bad.

Sues smertepunkter kan være, at hun ikke kan sove, eller at hun føler, at der altid er for meget at holde styr på i hendes eget hoved. Dette kan så bruges i den viderer diskussion af hvordan produktet skal designes.

3. Hvordan gennemføres Empathy Mapping?

Empatimapping foregår ved at skrive forskellige aspekter af brugerens oplevelse ned i kvadrater på et stort stykke papir. Disse kolonner har følgende titler: “Tænk/føler”, “Sig/gør”, “Hør” og “Se”. Hver kolonne har sit eget unikke formål, som sammen med de andre kolonner skaber et samlet overblik over, hvordan dine brugere interagerer med din virksomhed, dit produkt eller din tjeneste.

Kolonnen “Tænk/Føl” hjælper dig med at komme ind i hovedet på dine kunder. Den viser, hvad de tænker og føler, mens de interagerer med din virksomhed, dit produkt eller din tjeneste,

Den første ting, du skal gøre, når du udarbejder din persona, er at opregne dens egenskaber og karakteristika: Hvordan ser deres dag ud? Hvordan bruger de produktet eller tjenesten? Hvordan får det dem til at føle sig? Hvad er deres behov og ønsker for dette produkt? Har de nogen negative oplevelser i forbindelse med det? Hvem arbejder denne person sammen med? Hvad er deres mål? Hvad ønsker de at opnå ved at bruge dette produkt eller denne tjeneste?

Det er ret selvforklarende, men i bund og grund er det bare en liste over de vigtigste ting, du ønsker at vide om din bruger. Disse oplysninger kommer fra interviews og casestudier – du skal tale med dine brugere, hvis du vil designe noget, som de rent faktisk vil bruge!

Design thinking 5 faser

4. Kort om Design Thinking

Designtænkning er en proces, der kan bruges til at løse problemer ved at identificere et problem, skabe en løsning på problemet og derefter afprøve den. Det er en iterativ proces, hvor produktet eller ideen prototypes og testes flere gange, indtil det er tilfredsstillende.

Det er en tilgang til problemløsning, der er baseret på den idé, at folk ikke bare ønsker produkter, men oplevelser. Designtænkning forsøger at integrere menneskers behov, teknologiens muligheder og forretningskrav (herunder prisvenlighed).

Designtænkningsprocessen omfatter fem trin: indlevelse, definition, idéudvikling, prototype og test. Under hvert trin bruger du forskellige værktøjer, f.eks. interviews og undersøgelser, til at hjælpe dig med at lære om dine brugere. Du vil også bruge værktøjer som brainstorming til at hjælpe dig med at generere idéer.

Under designtænkningsseminarer arbejder du sammen med andre mennesker og finder sammen frem til innovative løsninger.

5. Konklusion

På grund af deres fleksible og holistiske karakter er empatikort et fantastisk værktøj til designtænkning. Når de er tænkt som et undervisningsredskab, kan vi se, hvor let vi kan bruge empatikort til at kommunikere idéer og fremme diskussionen på tværs af en lang række interessenter. Strukturen med fire kvadrater er fleksibel nok til at passe til det scenarie, du forestiller dig, men har lige akkurat nok struktur til at forhindre, at det bliver overvældende.

Det smukke ved Empathy Mappet er dets enkelhed og brugervenlighed, samtidig med at det stadig er effektivt til at kommunikere en bred vifte af begreber. Og fordi de er så nemme at genbruge og dele, er de også meget nemme at tilpasse til mange forskellige brugssituationer.

Alle disse funktioner gør empatikort til et fremragende værktøj i enhver designers arsenal. Lær om det hele på Design Thinking Kursus.