De 3 trin i Design Thinking

4 Vigtige om de 3 trin

Designtænkning er en metode, der bruges til at løse problemer og skabe nye idéer. Den kan bruges til at forbedre produkter, tjenester eller processer.

Metoden kan beskrives i tre trin: fordybelse, ideudvikling og prototype.

1. Første trin: Fordybelse

Det første skridt i designtænkning er at fordybe sig i det problem eller område, som man forsøger at løse. Det betyder, at man laver research om emnet og forsøger at forstå problemet gennem interviews, observationer og spørgeskemaer. Du skal definere problemet meget klart for at gøre det lettere for dig at finde løsningen senere. Det handler om at lære så meget som muligt om en brugers behov, adfærd og følelser gennem observationsmetoder, feedback fra brugeren og andre forskningsteknikker. Her er nogen praktiske eksempler:

Empati-mapping. For at kunne leve dig ind i dine brugere skal du forstå deres tanker, følelser og adfærd på hvert trin i deres oplevelse. Empatikort, også kendt som customer journey maps eller user journey maps, hjælper dig med at gøre netop dette.

Interviews med rigtige brugere. En-til-en-interviews med faktiske brugere og kunder kan give dig en dybere forståelse af deres smertepunkter, behov og ønsker. Nøglen her er at gå ud over svarene på overfladeniveau og grave dybere ned i, hvordan de virkelig føler sig med deres oplevelse.

Sæt dig i brugerens sted. For at forstå, hvad dine brugere har brug for fra dit produkt eller din tjeneste, hjælper det at sætte sig ind i deres hoveder. Hvilke smertepunkter kæmper de med? Hvordan kan dit produkt eller din tjeneste løse disse problemer? Hvordan får det dem til at føle sig?

2. Andet trin: Ideudvikling

Det andet trin er ideudvikling. Det betyder, at du begynder at brainstorme om, hvordan du kan løse det problem, du har identificeret tidligere. I arbejder i grupper, hvilket skaber en mangfoldighed af ideer og gør det også lettere for folk med forskellige tankegange at samarbejde sammen. Brainstorming processen kan foregå på mange måder, men en måde er, at I skriver alle jeres idéer ned og derefter stemmer om, hvilke der er bedst egnet til at løse jeres problem.

Man sigter mod at generere så mange idéer som muligt uden nogen evaluering eller kritik. For at gøre dette skal du skabe et kognitivt miljø, der muliggør kreativitet. Det ideelle miljø ville være:

  • Ustruktureret – fri for regler og begrænsninger
  • Uforudsigeligt – med overraskelser og forviklinger
  • Provokerende – med stimuli, der udfordrer antagelser
  • Fantasifuldt – med muligheder for fri association og leg

3. Tredje trin: Prototype

Efter ideeringsfasen er det tid til prototyping, hvor du begynder at bygge modeller af dine idéer. Prototyperne kan være fysiske eller blot digitale mockups, afhængigt af hvilken type produkt eller tjenesteydelse du er i gang med.

De tidlige faser af prototyping er en vigtig fase i designtænkningsprocessen. Det er her, teamets idéer gøres håndgribelige, og teamet går fra at generere idéer til at udvikle dem.

Betydningen af prototyping i designtænkning

Prototyping er en vigtig del af designtænkning, fordi det giver designere mulighed for at afprøve idéer, få feedback og forbedre dem drastisk, før de sendes ud i den virkelige verden. Jo tidligere teamene laver prototyper af deres idéer, jo mere tid har de til at teste dem, lære af dem og gentage dem, før de rent faktisk lancerer dem.

Der er to hovedårsager til, at prototyping er så vigtigt for produktdesignteams:

  • Det giver dig mulighed for at fejle tidligt og hurtigt uden at miste meget tid eller penge.
  • Det giver dig mulighed for at lære af dit publikum.
billede af fail fast og learn fast

4. Konklusion

I designtænkningsprocessen er failing fast grundlæggende en måde at sige, at du vil eksperimentere og prøve nye ting, og du vil gerne fejle hurtigt, så du hurtigt kan iterere og forbedre dem!

For at kunne skabe nye løsninger skal vi ud og spørge folk i vores målgruppe, hvad de har brug for. Ud fra disse oplysninger vil vi komme med en masse idéer. Derefter skal vi teste dem med det fællesskab, vi betjener, for at se, om de rent faktisk er nyttige, eller om vi skal prøve noget andet. Når vi tester disse idéer, ønsker vi at få feedback (positiv eller negativ) så hurtigt som muligt, så vi kan ændre det, der ikke fungerer, eller forbedre det.

Derfor er “failing fast” blot en måde at sige, at vi vil eksperimentere og afprøve nye ting hurtigt. Jo hurtigere vi gør dette og får feedback fra de mennesker, vi betjener om vores produkt/service/løsning, jo hurtigere og nemmere bliver det for os at finde frem til noget, der fungerer for alle involverede. Lær om det hele på Design Thinking Kursus.