De 5 faser i Design Thinking

6 Vigtige om de 5 faser

Designtænkning er en samarbejdsorienteret og kreativ tilgang til at løse problemer. Det indebærer udvikling af en forståelse af brugerens behov, brainstorming af ideer, prototyping og afprøvning af flere løsninger og iteration af disse løsninger baseret på det, du lærer fra afprøvningen. 

Design-tænkningsprocessen består af 5 faser: Empati, definer, idéudvikling, prototype og test. Lær om de 5 faser på akademiets Design Thinking kursus.

6 vigtige om de 5 faser

  • Første fase: Empati
  • Anden fase: Definer
  • Tredje fase: Ideudvikling
  • Fjerde fase: Prototype
  • Femte fase: Test 
  • Konklusion

Første fase: Empati

Den første fase af designtænkning er empati. Det betyder, at du skal sætte dig i kundens sted og tænke på, hvad de gennemgår, mens de oplever dit produkt eller din tjeneste. Overvej følgende spørgsmål:

Hvad gør kunden, før de interagerer med produktet eller tjenesten?

  • Hvad er deres planer bagefter?
  • Hvor befinder de sig?
  • Hvad tid på dagen er det? Hvordan er vejret?
  • Hvad har de på?
  • Hvordan har de det, mens de bruger dit produkt eller din tjenesteydelse, og hvordan har de det, når de er færdige med at bruge det?

Den bedste måde at gøre dette på er ved at komme ud af kontoret og observere dit marked eller potentielle marked i dets naturlige omgivelser. Det er selvfølgelig ikke altid muligt at få alle på dit team til at tage ud i verden – måske har du brug for nogle folk tilbage på kontoret til at skubbe projektet fremad, mens andre er ude at observere. Hvis det sker, skal du sørge for, at de har god adgang til de oplysninger, der indsamles, så de kan fortsætte med at arbejde på deres del af puslespillet!

Anden fase: Definer

Den anden fase af designtænkning er at definere problemet, hvilket betyder at beskrive problemet så godt du kan. At definere problemet er lidt ligesom at indsnævre sig på det, man vil sige – jo mere specifik man bliver, jo bedre. Grunden til dette er, at det hjælper dig med at finde frem til potentielle løsninger på problemet. For at definere et problem bør du se på det fra forskellige vinkler og stille spørgsmål om det. Hvis du f.eks. forsøger at løse et problem som sult i verden, ville din definition være meget anderledes, hvis din målgruppe var teenagere, end hvis din målgruppe var politikere eller landmænd. At se på et problem fra forskellige vinkler hjælper dig med at indsnævre, hvilken slags løsning der ville fungere bedst for hver målgruppe.

Tredje fase: Ideudvikling

Idéskabelse er den tredje fase af designtænkning. Det er her, du sammenfatter alle de oplysninger, du har indsamlet i de foregående faser, og begynder at skabe mulige løsninger på dit problem.

Du skal ikke lægge dig for meget fast på nogen af dine idéer på dette tidspunkt, da de sandsynligvis vil ændre sig, efterhånden som du fortsætter gennem designtænkningsprocessen. I stedet er det, du leder efter, kvantitet: masser og masser af idéer. Den generelle regel her er, at hvis du kan komme i tanke om det, så skriv det ned, og gå videre med det.

Ved at generere et væld af idéer sikrer du dig også, at du overvejer en bred vifte af løsninger, så dit endelige produkt eller resultat er gennemtænkt og velinformeret.

I denne fase bør du bruge alle de oplysninger, du har indsamlet i de foregående faser – din problemformulering, din forskning, dine observationer og indsigter – som inspiration til dine idéer. Hvordan kan en løsning se ud? Hvordan kunne den fungere? Hvem ville bruge den? Hvad er nogle af de ting, som folk med dit problem gør nu?

Fjerde fase: Prototype

“Prototype” er modeordet for den fjerde fase af designtænkning.

En prototype er en model af det endelige produkt, der er skabt for at teste systemet og konceptet. Den bruges til at udforske designidéer og gøre dem håndgribelige, så brugerne kan interagere med dem, og vi kan se, hvordan de fungerer i praksis.

Prototyper kan antage mange former: det kan være en model lavet af papir eller pap, en elektronisk enhed eller endog en computersimulering af det endelige produkt. Disse modeller er typisk meget grove og er ikke lavet til at holde: de tjener kun som et første skridt på vejen mod det endelige produkt. De bruges også ofte som en måde at få feedback på designidéer på, før man går videre med en dyr produktion.

Femte fase: Test

Den femte fase af designtænkning er afprøvning. Det er her, du tager de idéer, der er kommet frem, og skaber prototyper – en forenklet version af din løsning for hurtigt at teste forskellige aspekter af den og se, hvad der virker og ikke virker. Dette kan hjælpe dig med at spare tid og penge ved at finde ud af potentielle problemer med dit produkt, før du kommer for langt i udviklingen.

Prototyping kan tage meget tid, og derfor er dette normalt den korteste fase. Faktisk vil mange designere gennemgå mange runder af prototypeafprøvning, hvor hver prototype repræsenterer en mere moden version af den foregående.

Konklusion

Designtænkning er en struktureret måde at løse problemer på. Det første skridt er at drøfte problemet og gennemgå, hvad man ved om situationen. Dernæst tænker man over mulige løsninger. Derefter laver du en analyse, som kan omfatte resultaterne af undersøgelser eller undersøgelser for at få data fra folk, der skal bruge dit produkt eller din tjeneste. Til sidst tager du fat på løsningen ved at udarbejde en handlingsplan og bygge prototyper, der kan testes for at kontrollere, om de er effektive. Lær om det hele på Design Thinking kursus. Du kan lære det hele på akademiets Agile Coach uddannelse. Lær om det hele på akademiets Scrum Master kursus eller Product Owner Kursus. Alternativt på akademiets kursus i agil projektledelse og få de nødvendige kompetencer til at navigere i en hurtigt skiftende og kompleks verden.

Relevante kurser