Hvorfor Design Thinking virker

Uddrag af artikel fra Harvard Business Review

 I sin Harvard Business Review-artikel “Why Design Thinking Works” dykker Jeanne Liedtka ned i designtænkningens historie, og hvorfor det er et så effektivt redskab til at løse problemer kreativt. Liedtka udforsker, hvordan designere griber problemløsning an, og hvordan denne proces kan anvendes af alle for at opnå innovative løsninger.

Design-tænkningsprocessen består af 5 faser: Empati, definer, idéudvikling, prototype og test.

1. Udfordringerne ved innovation

Liedtka skriver, at innovation er så svært, fordi folk har en tendens til at holde fast i det, de kender. Og når de så er villige til at tage risici og prøve noget nyt, kan de tilsyneladende ikke komme ud af deres egen vej. De bliver for optaget af detaljerne i et problem og mister overblikket over det større billede. Ved at fokusere på problemet i stedet for på løsningen kan de til sidst sidde fast i en løkke, hvor de bliver ved med at prøve de samme løsninger og ikke kommer nogen vegne.

Liedtka argumenterer for, at der er to hovedudfordringer, når det gælder innovation: at sikre, at man fokuserer på at løse et problem, der er vigtigt, og at man har de rigtige processer på plads til at løse disse problemer.

At sikre sig, at man løser det rigtige problem, lyder som om det ville være enkelt – men det er det ikke! Det kan være svært at vide, om din løsning rent faktisk vil være værdifuld for en kunde, før du har skabt den, og du har derfor ingen mulighed for at vide, om din tid og energi er givet godt ud.

Og selv hvis du ved, hvilket problem du vil løse, kan det være svært at vide, hvordan du skal løse det. Du kan ende med at gå igennem mange brainstorming-runder uden at gøre fremskridt – eller værre endnu, du kan ende med intet brugbart overhovedet.

Ifølge Liedtka bliver innovation ofte kvalt af stærke interne kræfter:

Ekspertise: I store organisationer er folk ofte ansat på grund af deres ekspertise inden for et bestemt område og er derfor ikke gode til at se på problemerne fra et andet perspektiv. Dette kan føre til manglende kreativitet, fordi folk måske tror, at der ikke findes nye løsninger på et problem.

Siloer: I mange organisationer er der siloer mellem afdelinger, hvilket gør det svært for folk i forskellige afdelinger at kommunikere og dele information. Siloer kan også føre til, at oplysninger holdes inden for en afdeling i stedet for at blive delt med resten af organisationen. Dette kan føre til, at folk ikke ved, hvad organisationen har brug for eller ønsker, hvilket kan gøre dem mindre kreative, når de forsøger at løse problemer.

Liedtka Why Design Thinking works

 

2. Overlegne løsninger

Artiklen hævder, at designtænkning giver bedre løsninger, fordi den fokuserer på mennesker i stedet for på teknologi eller data. Ud over at generere kreative idéer (ideation) og teste deres gennemførlighed (prototype) arbejder designere hårdt på at forstå brugernes behov (empatize). Virksomheder, der udnytter denne forbindelse med deres brugere bedst muligt, vil få succes i det lange løb.

Design Thinking kombinerer ideation med en forståelse af markedet og teknologi.

Den balancerer analyse og intuition – Den kombinerer rationel analyse med intuition og syntetiserer disse to aspekter til en løsning, der er baseret på virkelige begrænsninger i verden.

Den skaber brugercentrerede løsninger – Den fokuserer på, hvad brugerne virkelig ønsker, og hvad der er teknisk muligt og økonomisk levedygtigt.

Design-thinking-modellen fungerer, fordi den giver dig mulighed for at tage et skridt tilbage og se på problemet fra alle vinkler: Hvis du er fastlåst på at løse noget ud fra kun ét perspektiv, kan du ende med at gå glip af nogle virkelig gode muligheder, som kun ville være synlige, hvis du så på det gennem en anden linse. Design-tænkemodellen tilskynder også til samarbejde mellem grupper eller enkeltpersoner med forskellige idéer om, hvordan tingene skal fungere, så alle kan arbejde sammen om det, der er bedst for alle involverede – ikke kun for én person eller virksomhed.

3. Learning in action

Design thinking virker, fordi det er læring i praksis. Det vil sige, at designtænkning ikke er et sæt værktøjer eller problemer, som vi blot kan anvende på hvad som helst, men i stedet en måde at gribe problemer an på, som motiverer os til at lære løbende. Som Liedtka forklarer, er processen iterativ og selvkorrigerende: “I modsætning til den traditionelle videnskabelige metode, skubber designtænkning fremad ved at afprøve idéer i den virkelige verden og derefter bruge beviser fra disse forsøg til at udvikle nye idéer.”

Liedtka understreger også, at designtænkning handler om løsninger, hvor mennesket kommer i første række. Det handler om at forstå slutbrugernes ønsker og behov og arbejde baglæns derfra for at skabe løsninger, der hjælper dem med at løse deres problemer.

Nøglen er denne: Designtænkning handler ikke kun om at skabe noget nyt; det handler om at lære, hvad folk ønsker og har brug for gennem eksperimenter. Det er her, at læring i praksis kommer i spil.

– Den er generativ. Den bevæger sig fra at stille spørgsmål til idéudvikling og til prototyper.

– Den er intuitiv. Den fokuserer på mavefornemmelser og instinkter.

– Den er eksperimentel. Den er baseret på brainstorming, test og justeringer.

– Den involverer empati for andre. Den anvender observation og lytning som en del af processen med at få indsigt i, hvordan man løser et problem.

– Den begynder med at fokusere på brugerens oplevelse. Der stilles spørgsmål om, hvordan folk har det med et problem, for at få indsigt i mulige løsninger.

– Den fortsætter iterativt ved at lave hurtige fejltagelser for at lære hurtigere. Fejl betragtes som muligheder snarere end fejl, og de kan hurtigt korrigeres ved at gentage processen med test og justeringer, indtil løsningen fungerer.

 

Design thinking 5 faser

4. Konklusion

Designtænkningsprocessen giver dig mulighed for at leve dig ind i dine kunder, så du kan skabe de bedst mulige løsninger på de problemer, som de har brug for at få løst. Som Liedtka skriver: “En god forståelse af kundernes behov driver ikke innovation, hvis den er baseret på det, folk siger eller tror, de vil have i dag.” I stedet for at bygge noget, som dine kunder tror, de vil have nu, giver designtænkning dig mulighed for at innovere på måder, som dine kunder ikke engang kan forudse endnu. Lær om det hele på Design Thinking Kursus.